Verhuisd en aan het werk - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Maaike Duine - WaarBenJij.nu Verhuisd en aan het werk - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Maaike Duine - WaarBenJij.nu

Verhuisd en aan het werk

Door: Maaike

Blijf op de hoogte en volg Maaike

16 Januari 2014 | Tanzania, Dar es Salaam

Jambo!
Hoe is het in Nederland? Hier alles oke! Ik ben inmiddels naar het appartementencomplex verhuisd en begonnen op mijn werkplek bij de Commission for Science and Technology.
Ik deel mijn appartement met Piece, een vrouw uit Uganda die via VSO voor UN Women werkt. Ze is erg aardig en ik heb foto’s van haar kinderen en kleinkinderen gezien. Ze vond mijn glossy erg mooi en vroeg in welke oplage hij verschenen was :). Het appartement is heel ruim maar wel erg basic. We delen de woonkamer en keuken en ik heb een grote slaapkamer met een verouderde badkamer en suite. Toen ik daar eergister na een dagje strand wou gaan douchen, liep een gi-gan-ti-sche kakkerlak vrolijk vanachter het toilet het doucheputje in… Volgens Piece zijn ze banger voor ons dan wij voor hen. Ehm, ik weet niet of dat voor mij geldt… Er is geen airco en – een tegenvaller – geen wasmachine. Maar de bewaker (het appartementencomplex wordt permanent bewaakt door twee bewakers die elkaar afwisselen) vertelde me dat zijn zus schoonmaakt en dan ook de was kan doen. Dat lijkt me wel erg handig!
Groot voordeel van het complex is dat er een heel groot dakterras is waar we afgelopen zondag met een groepje gegeten hebben. Zondag was erg leuk; met z’n zessen naar een eilandje (Bongoyo) op ongeveer een half uur varen van Dar es Salaam geweest en voor het eerst gezwommen in de Indische oceaan, heerlijk! Daarna nog naar het onderwaterhockey.. wie dat ooit verzonnen heeft.. Met een mini-stick is het de bedoeling dat de puck op de bodem van het zwembad in het doel van de tegenstander geduwd wordt. Er zijn twee teams van ongeveer 10 personen. Iedereen heeft snorkels en duikbrillen op en flippers aan. Na het fluitsignaal zwemmen ze allemaal als gekken op de puck af. Ik heb een poging gewaagd en ongeveer 10 minuten meegedaan maar na talloze flippers in m’n gezicht vond ik het wel mooi geweest!
Maandag hebben Jaimi en Joelle me laten zien waar ze altijd boodschappen doen. Er is een grote supermarkt in de buurt waar alles te krijgen is. Alleen zijn sommige produkten zoals kaas, muesli en toiletartikelen ongeveer 2/3 drie keer zo duur als in Nederland. Bij een groenteboer vlakbij ons appartement hebben ze heerlijke mango’s en ananassen. En ik heb maandagavond voor het eerst pasta met groenten gekokkereld. Bij die groenteboer ontmoette ik ook de Tanzaniaanse kok van de Nederlandse ambassadeur. Was erg grappig; hij kende best veel Nederlandse woorden. Onze subtiele hints voor een uitnodiging voor een etentje begreep hij jammer genoeg niet. Of expres niet!
De president had trouwens maandagochtend aangekondigd dat die dag een nationale feestdag was (vanwege Zanzibar Revolution day) en alle Tanzanianen opgeroepen lekker vrij te nemen. Dinsdag was ook al een nationale feestdag vanwege een Islamitisch feest. Dus zijn we weer met een groepje naar het strand geweest. Deze keer naar Mbudya een ander eilandje voor de kust van Dar. Heerlijk gezwommen en gesnorkeld en prachtige, tropische vissen gespot.
Ik ben ook al een paar keer gaan sporten. Dinsdagochtend om 7 uur (!) met Jaimi gaan hardlopen. Hoewel we helemaal niet hard gingen en de zon nog totaal niet fel was, was ik enorm aan het zweten. Poeh! Maar wel erg leuk want we kwamen uiteindelijk bij de oceaan uit. En het gevoel daarna he! Gisteravond ben ik met Anne (ook een VSOer uit het complex) en een vriend van haar gaan zwemmen in het lokale zwembad: Funky. Ik was goed bezig met baantjes trekken totdat ik ineens een vleermuis over het zwemwater zag scheren.. Na het nare rabiesverhaal word ik –ondanks mijn inentingen - toch niet zo vrolijk van dit soort dieren. Gelukkig verdween ie weer snel en kon ik dapper verder zwemmen.
Mijn onderhandeltechnieken moeten ook nog wel wat verbeteren.. Vooral als ik een bajaj (een soort gemotoriseerde tuktuk) neem ergens naartoe. Meestal heb ik geen zin om te onderhandelen en vind ik het al snel best. Gisteren en vandaag heb ik ook de bajaj genomen naar mijn werk maar dit is best prijzig met alleen de VSO toelage. Ik kan wrs ook een dalla dalla (een minibus) nemen maar moet nog even uitzoeken waar en welke precies. En die zitten vaak propvol dus erg aanlokkelijk is het niet maar wel stukken goedkoper. Ik zit er ook over te denken om een fiets te kopen maar echt heel veilig is dat niet. Al scheuren die bajajrijders ook kriskras over de wegen en zit ik soms ook met ingehouden adem achterin.. Of zoals in de Lonely Planet staat: Be prepared for hair raising speeds.
Jullie zien, het is nog erg wennen maar ben blij dat ik inmiddels een woonplek heb en niet meer in het hotel zit. Ik ga ook n Engelstalig blog over mijn werk bijhouden dus daarover binnenkort meer. Morgenavond gaan we met een groepje VSOers naar een feest van de Amerikaanse ambassade, ben erg benieuwd. En verder staat er voor het weekend weer shoppen op het programma. Ik heb nog geen gordijnen en ik moet m’n kamer nog wat verder inrichten want het is nogal een kale boel. Als het wat leuker ingericht is, stuur ik foto’s van mn appartement. Hopelijk zonder kakkerlakken!

Liefs,
Maaike






  • 16 Januari 2014 - 19:35

    Michiel P:

    Kan je op dat dakterras nog wel een lekker biertje doen? ;) (we willen misschien een keer langs komen om dat bergje in Afrika te beklimmen)

  • 16 Januari 2014 - 20:02

    Fleur:

    Goed bezig, Maaike! Lekker actief allemaal weer. En al 2 feestdagen meegemaakt, tjongejonge. Ben ook benieuwd hoe het straks met je werk gaat, natuurlijk. Hier in Dordt is het niet zo heel interressant, hoor. Zaterdag gaan Stefan en ik en Jaap en Hans even naar Ap Paap luisteren; dat is wel leuk. Denk ik. Hij speelt dan in een band.

  • 16 Januari 2014 - 22:09

    Gaby Cisneros:

    Hallo Maaike! Alles klink heel erg leuk, jij ben erg sportief bezig, jij komt terug klaar voor de Olimpics. Veel plezier! Groetjes Gaby

  • 16 Januari 2014 - 23:21

    Efrath:

    Super dat je (bijna) gesettled bent! Leuk om je verhaal te lezen. Succes met inburgeren! :)

  • 17 Januari 2014 - 09:09

    Jeroen:

    Ha Maaikie Maaik!
    Je hebt het al prima voor elkaar daar, klinkt goed. Leuk om je te lezen en foto's te zien. Kakkerlakken en vleermuizen horen er gewoon bij joh...over een paar weken vindt je dat allemaal normaal.
    Enjoy!

  • 17 Januari 2014 - 14:25

    Janny En Henk Duine:

    Hoi Maaike,
    Zo te lezen ben je volop bezig met inburgeren, een hele klus denk ik.Hebben enkelen van de vso ook een auto of gaat alles met openbaar vervoer.
    Zit je ver van het strand af of loop je heel hard ; ik las dat de stad 4,3 milj. inwoners heeft , zo snel leer je dat niet kennen denk ik ; in welk gedeelte woon je? Moet je ook wennen aan de temperatuur of valt dat mee?
    Is het dagritme vroeg op en niet te laat naar bed i.v.m. de daglichtperiode?
    In Nederland is het iets saaier; je weet het als het niet vriest is het vaak grijs en af en toe regen en de voorspellingen zijn onzeker maar hoogstwaarschijnlijk is er weinig verandering. ( schaatsen blijven nog even in het vet.)
    groetjes , Janny en Henk

  • 17 Januari 2014 - 15:04

    Joyce Van Der Hart:

    Hoi Maaike,
    Leuk om te lezen dat het goed met je gaat.
    Zo te lezen heb je in deze korte tijd al aardig wat mensen ontmoet, en staan er leuke uitjes op het progamma. Er is zelfs tijd voor sport en ontspanning :). We missen je hier wel hoor.
    Have fun!
    Groetjes,
    Joyce

  • 20 Januari 2014 - 16:22

    Silvia:

    He schat!
    How did the shopping go? Hope you found nice things for your new place! I look forward to see pictures and I hope you are enjoying your new job over there..
    little bats are cute.. not?! :)
    Mis je lieverd, take good care of yourself!! x

  • 21 Januari 2014 - 09:49

    Han:

    Hujambo! Zo, je hebt t zwemmen weer goed opgepakt;) goed bezig! En relaxt dat je vanaf je plekkie maar de oceaan kan hardlopen, gelijk n duik erachteraan doen de volgende keer

  • 21 Januari 2014 - 09:52

    Han:

    Nou ja..! Mn stukje komt er maar gedeeltelijk op te staan..

    Dit is de rest ;)
    Leuke plaatjes! Fijn dat je snel nieuwe vrienden maakt! Ben benieuwd naar je stekkie
    Hier alles oke, winterkou zet niet door helaas, enne nog maar 10 weken.. Dus we zijn nog hard t huis aan t oppimpen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maaike

Actief sinds 01 Feb. 2014
Verslag gelezen: 903
Totaal aantal bezoekers 113830

Voorgaande reizen:

06 Januari 2014 - 31 December 2015

Twee jaar wonen en werken in Tanzania

11 Januari 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

01 Februari 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: