Al wat meer gewend! - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Maaike Duine - WaarBenJij.nu Al wat meer gewend! - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Maaike Duine - WaarBenJij.nu

Al wat meer gewend!

Blijf op de hoogte en volg Maaike

02 Februari 2014 | Tanzania, Dar es Salaam

Asante sana allemaal voor de leuke reacties!
Jaaaa het dakterras is uitermate geschikt voor een gezellige borrel dus jullie zijn allemaal welkom! Al liep er gisteren wel n rat.. We zaten gisteravond met zn zessen gezellig n wijntje te drinken, komt Lois, de kat van een van mijn huisgenoten, met een rat in haar bek aanlopen. We dachten dat de rat dood was maar ineens rent ie weer rond, onze kant op en klimt op een van de stoelen. Wij gillen! De rat bleef zeker een kwartier verstijfd van angst op de stoel zitten en Lois had er ook geen trek meer in. Dus hij loopt nog wel ergens rond..
Ik moet nog wel wennen aan de hitte maar bij COSTECH (mijn werkplek) is er airconditioning en dat is wel erg fijn. ’s Nachts in m’n kamer is het erg warm maar gelukkig heb ik wel een ventilator aan het plafond, dat scheelt wel. Al loopt de elektriciteitsrekening dan wel snel op dus ik probeer die ook niet al te vaak aan te doen. Soms word ik nog wakker van de minaret van de moskee vlakbij het appartement om 5 uur ’s ochtends maar niet elke nacht meer. Ik woon in de wijk Msasani op het schiereiland van Dar es Salaam. Hier wonen de meeste expats en hier zijn ook bijna alle ambassades. We wonen aan een zijstraat van Kimweri Road, dat is best een drukke weg met allemaal winkeltjes, eetstalletjes en restaurantjes. ’s Avonds staan daar de pannen op het vuur langs de kant van de weg en kun je er van alles kopen. Afgelopen weekend hebben we er kuku (kip :)) met patat gehaald, erg lekker! Deze week begonnen mn darmen toch te protesteren tegen het gemis van een bruine boterham met kaas dus ik voelde me even wat minder maar nu gaat het al stukken beter. Afgelopen weekend heb ik Tanzaniaanse kaas gekocht op een marktje en die is best binnen te houden en niet al te duur. Smaakt ietwat plasticachtig maar met een heerlijk Zuidafrikaans wijntje erbij gaat het prima.
Het feest bij de Amerikaanse ambassade was leuk, we moesten wel eerst door de controle en onze namen en nationaliteit opgeven. Er speelde een Tanzaniaanse band en op een gegeven moment ging iedereen in een kring dansen. In eerste instantie deed het me aan de polonaise denken maar de manier waarop er in de kring gedanst werd, was toch net iets uitdagender dan de gemiddelde Nederlandse polonaise. Na het feestje zijn we nog naar twee andere dansclubs geweest, eentje vlakbij ons huis waar ze reggae muziek draaiden, erg gezellig!
Vorige week voor het eerst de dalla dalla genomen van het werk naar huis. Dat was niet echt een succes. In een busje waar zo’n 20 mensen in kunnen, werden er ongeveer 50 gepropt. Na ongeveer 15 minuten fijngeplet, kromgebogen en met mijn neus in iemands oksel te staan, realiseerde ik me dat ik ook niks meer herkende en ik wrs in de verkeerde was gestapt. Ik moest bij bussstation Morocco zijn, bleek dat waar ik naar toe ging een Morocco Pharmacy was. Tsja. Toen maar een bajaj naar huis genomen. Inmiddels is het me wel duidelijk welke ik moet nemen van en naar mijn werk maar ik vind de bajaj in de spits toch iets comfortabeler… Afgelopen zondag zijn we met een groepje naar een van Dar’s stranden geweest; Kipepeo, South beach. En om daar te komen, moesten we wel eerst met een dalla dalla naar het stadcentrum en als je kunt zitten, is het best oke en erg goedkoop (400 Tanziaanse Shilling voor een ritje, dat is ongeveer 20 Eurocent). Vanuit de stad is het dan een ferrytochtje van amper 5 minuten en vervolgens nog zo’n 20 minuten in de bajaj naar het hagelwitte strand. We zaten bij een complex waar je ook kleine huisjes kunt huren om te overnachten op het strand. Dat lijkt me ook wel een keer erg relaxed om te doen, wakker worden met een frisse duik in de oceaan.
Om te kijken of het wat voor me is, ben ik afgelopen maandagavond gaan yoga-en. De locatie was prachtig, bij het Golden Tulip Hotel, onder een open tent en met uitzicht op de oceaan, maar wat is yoga zwaar! Ik dacht altijd dat dat wel mee zou vallen.. nou niet dus! Ik ben zo stijf als een plank en elke keer glimlachte de instructeur naar me: Yes, that’s enough for your first time, als ik weer n poging deed me uit te strekken. En spierpijn de volgende dag! Misschien dat ik het nog eens ga proberen maar dan voornamelijk voor de locatie.. Daarna zijn we bij Coco Beach gaan eten, leuke sfeer aan het strand en heerlijke vis!
Mijn werk komt nu langzaamaan een beetje op gang. Ik heb al een paar uitgevers gesproken en andere benaderd dus hopelijk kan ik volgende week wat meer afspraken gaan maken. Alhoewel ik een prima kantoor deel en het allemaal redelijk modern is, zijn de arbeidsomstandigheden toch stukken minder luxe dan ik gewend was. Geen onbeperkt aantal cappuccino’s uit de automaat maar een thermoskan oploskoffie per kamer, geen arbo-verantwoorde werkplek maar in ieder geval wel een schone, normale en werkende wc hoor Chris en Frank en Hans en Ap en Jaap en Robin! Vorige week hadden we een paar keer een stroomstoring bij COSTECH. Deze stroomstoringen komen vrij regelmatig door heel Tanzania voor. Bij COSTECH hebben ze wel een generator maar deze werkte niet, tot ergernis van mijn kamergenoot Philbert. Het wordt dan nl erg heet op kantoor en als de batterij van je laptop dan leeg is, schiet het natuurlijk niet op!
Donderdagavond ben ik naar een Internations event geweest, een netwerkorganisatie die een keer per maand een activiteit in Dar es Salaam organiseert. Hier zijn expats van over de hele wereld die in Dar wonen en door middel van een kwis/vragenlijstje (bv: Zoek iemand die minimaal 4 talen spreekt/zoek iemand die 5 continenten bezocht heeft) leer je nieuwe mensen kennen. Best grappig en zo met mensen uit Israel, Zuid-Afrika en Denemarken gesproken. Vrijdag na het baantjes trekken het weekend ingeluid met wijn en pizza op ons dakterras, heerlijk. En gistermiddag gesnorkeld vlak voor de kust van Dar es Salaam maar daar was het lastig veel vissen te spotten dus ik heb Nemo nog niet gevonden.
Jullie zien, genoeg bezigheden om me te vermaken hier! Dat moet ook wel want ik kan het niet echt aan om erover na te denken hoe lang ik iedereen niet ga zien. Na een maand mis ik jullie al heel erg dus kom allemaal maar langs!
Karibu sana!

  • 02 Februari 2014 - 13:46

    Wouter:

    Blijf vooral schrijven! Hier is het een stuk frisser, dus geen problemen met stroomstoring g en uitvallende airco's:-).
    Vanavond ga ik mosselen koken, koop dat je die daar ook kan krijgen:-)

    Tot snel!

  • 02 Februari 2014 - 14:19

    Maddy En Giel:

    Hoi Maaike, dat was weer een uitgebreid verslag, wel heel leuk om te lezen. Het is natuurlijk heel wat anders dan in Nederland, maar het heeft ook zijn voordelen lees ik wel. Hagel witte stranden en wuivende palmbomen stel ik mij zo voor, dat heb je hier niet. En wat het openbaar vervoer betreft, voor 0,20 cent kun je niet veel luxe verwachten ;). Ik hoop dan ook dat je snel je draai daar kunt vinden en je genoeg vertier hebt om je te vermaken, is wel een goeie stap van jou die yoga lessen. Het lijkt mij ook hel leuk om op de manier die jij beschrijft nieuwe mensen te leren kennen en zeker van allerlei nationaliteiten. Ik hoop dat je snel aan alle ongemakken van uitvallende stroom en dergelijke gewend bent, want volgens mij is het best de moeite waard wat je daar aan het doen bent. Tot het volgende bericht maar weer. Met hartelijke groet ook van Maddy.

  • 02 Februari 2014 - 16:43

    Corine:

    Hey lieverd weer erg leuk om te lezen en ja je hebt me over gehaald ik ga n ticket boeken! Xx

  • 02 Februari 2014 - 19:56

    Kim:

    He lieve Maaik,

    Genieten om je verslag te lezen; met name het strand en de reggae muziek klinkt goed! En wat heb je al veel ondernomen....Was erg leuk vandaag via de Skype met je te chatten. Hopelijk werkt de Skype hier volgende keer wel (eff Johan lief aankijken). Enne ik ga zeker lang komen, hoop ik niet de rat te treffen op je dakterras(je weet hoe bang ik voor muizen ben), maar leeuwen en olifanten gaan we dan hopelijk wel spotten.
    Hele dikke kus, mis je ook hoor!
    Liefs Kim

  • 02 Februari 2014 - 21:55

    Henk En Janny Duine:

    Hoi Maaike
    Wat had je weer een mooi en indrukwekkend verhaal! Ik bewonder je om je ondernemingslust! Kan me ook voorstellen dat je soms Nederland met al die vertrouwde lieve familie en vrienden mist. Maar als ik zo lees krijg je het druk met het ontvangen van bezoek uit nederland. Als je werk wat beter gaat lopen krijg je daar natuurlijk ook wel weer een kick van ! Wat me opvalt is daar de wijn en de vis erg lekker, al moet je het zonder bruine boterham doen. Vandaag zijn onze vrienden terug gekomen uit Dar Es Salaam. Wij gaan er natuurlijk nog een keer uitgebreid foto's kijken en luisteren naar hun verhalen. Ze vinden Tanzania nog armoediger en corrupter dan Kenia, want daar zijn ze ook een keer geweest. Ze stonden ook paf van het verkeer wat daar rijdt. Met of zonder licht, alles kan. Kijk maar goed uit, denk ik dan,maar daar twijfel ik niet aan hoor!
    Af en toe zal je ook wel erg moe zijn inverband met de warmte en al die belevenissen,. Maar goed wij hebben net een week griep achter de rug en dat in Nederland.
    Maaike zet hem op he en houd je taai. En genieten ook natuurlijk!
    Lieve groet
    Henk en Janny

  • 03 Februari 2014 - 09:13

    Natalie:

    Eey maaike! Nou dat klinkt goed allemaal zeg! Wat n avonturen allemaal, dan mis je toch echt niet veel hier hoor! ;)
    (Behalve de clubmeeting uiteraard haha).

    Zal je binnenkort even een wat uitgebreider mailtje sturen (hotmail toch?) en mis ff skypen :).

    Genietse van alle mooie dingen en avonturen en wij willen tegen het eind vh jaar die kant opkomen :-*

    Liefs
    Naat

  • 14 Februari 2014 - 15:10

    Hanneke:

    Oh Maik, ben jaloers! Wat ben je heerlijk aan t genieten! En dit weekend naar Zanzibar toch?
    Jippie!
    Dit weekend lekker uitwaaien aan de kust met storm :)
    Liefs, Han

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maaike

Actief sinds 01 Feb. 2014
Verslag gelezen: 1022
Totaal aantal bezoekers 113829

Voorgaande reizen:

06 Januari 2014 - 31 December 2015

Twee jaar wonen en werken in Tanzania

11 Januari 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

01 Februari 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: